Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg
Bilder vom Neuenheimer Feld, Heidelberg und der Universität Heidelberg

NLP for Social Media

Kursbeschreibung

Studiengang Modulkürzel Leistungs-
bewertung
BA-2010[100%|75%] CS-CL 6 LP
BA-2010[50%] BS-CL 6 LP
BA-2010[25%] BS-AC 4 LP
BA-2010 AS-CL 8 LP
Master SS-CL, SS-FAL, SS-TAC 8 LP
Dozenten/-innen Katja Markert
Veranstaltungsart Proseminar/Hauptseminar
Erster Termin 25.04.2018
Zeit und Ort Mi, 11:1512:45, INF 329 / SR 26 (SR)
Ab dem 16.05: Mi, 11:1512:45, INF 306 SR 21
Am 20.06: Mi, 11:1512:45, INF 329 / SR 26 (SR)
Commitment-Frist tbd.

Teilnahmevoraussetzungen

Fortgeschrittene Bachelor- sowie alle Masterstudierenden

Leistungsnachweis

(i) Aktive Teilnahme: Lektüre, Diskussion, Fragenbeantwortung etc
 
(ii) Referat
 
(iii) Je nach Wunsch und Auslastung Hausarbeit oder Projekt. Evtl. Zweitreferat.

Inhalt

Processing social media text provides new challenges for NLP, including linguistic challenges (informality, lack of grammaticality etc), noise, redundancies, influence of non-linguistic components such as network structures as well as ethical and privacy concerns. It also gives the opportunity of novel applications such as geolocation, social media opinion mining, forecasting and disaster response.
This seminar will look at several of these topics, choosing (dependent also on student interests) from:
 
--- data collection, text normalization, tagging and parsing for social media
--- language and dialect identification, language variation
--- geo-location and user modelling
--- dialogue structure and conversational behaviour in social media
--- entity linking and disambiguation
--- sentiment analysis
--- update summarization
--- prediction applications such as voting or financial forecasts
--- ethical issues

Kursübersicht

Seminarplan

Datum Sitzung Materialien

Literatur

Meist frei erhältlich und wird zu Semesterbeginn bekanntgegeben.

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